V současné době probíhají jednání o „dálnici přes Bystrc“ na úrovni kraje. K dispozici je rozsáhlá studie pořízená za cca 25 mil. Kč. S takovým postupem hodnocení, který jako nejlepší ukazuje varianty zavlékající tranzitní dopravu (i nákladní a kamionovou) do Bystrce. Absurditu projektu snad nejlépe dokládá téměř půlkilometrová napojovací křižovatka s kruhovým objezdem umístěným přímo v nástupním prostoru Brněnské přehrady.
Protože se ve studii nemluví o dálnici (D43) ale silnici I. třídy (S43), považuji zakrytí této komunikace v úseku přes Bystrc za velmi nepravděpodobné. Kdo by se chtěl dozvědět více přímo od zdroje, nalezne devadesátiminutový záznam veřejného projednání na adrese zurka.cz. Za pozornost stojí zásah cenzora, zvuk je vypnut od času 1:14 do času 1:30, shodou okolností v době, kdy hovoří bystrcká zastupitelka Jana Pálková a doc. Petr Firbas,dlouhodobě prosazující vedení D43 (S43) v trase plnohodnotného obchvatu Brna v tzv. „Optimalizované variantě“.Prostudování zmíněné studie vede k objevování ještě dalších souvislostí. Je nepřehlédnutelné, že všechny ve studii doporučené varianty obcházejí Kuřim nikoliv severně, ale za miliardové náklady jižně tunelem pod Kuřimskou horou, a přivádějí dopravu do těsné blízkosti nově vybudované Kuřimské čtvrti „Díly za svatým Jánem“. Tím je odváděna doprava ze stávající svitavské silnice I/43 v úseku východně od Kuřimi, ten je ovšem, až na lokalitu Podlesí, bezproblémový. „Optimalizovaná varianta“ vedená Boskovickou brázdou řeší trasování S43 odlišně a obchází Kuřim po severní straně za průmyslovou zónou. Více světla vnáší do situace novinový článek z 20. ledna 2019 (iDNES) o plánovaném sídlišti, které by zvýšilo počet obyvatel Kuřimi o třetinu.Stavět se má v lokalitě Záhoří v bezprostřední blízkosti onoho úseku stávající silnice I/43 za kopci Záruba a Horka, výstavbu plánuje firma IMOS development, která zde vlastní pozemky.
Hrubým odhadem, podle uvedeného počtu domů a bytů, se bude jednat o investici na úrovni 5 či 7 miliard korun. Nové nemovitosti se bezpochyby mnohem snadněji i výnosněji prodávají v lokalitě bez velkého dopravního zatížení. Je tedy otázkou, zda nesouvisí ve studii navrhované trasování S43 přes Bystrc, těsně kolem přehrady, Kníniček a čtvrti rodinných domků na jihu Kuřimi s plánováním výstavby
sídliště v Kuřimi a zda je takovéto územní plánování ještě ve veřejném zájmu.
Luboš Raus,
zastupitel Bystrčáci