R43 – přes Bystrc – trochu jiný pohled

Po přečtení článků paní Pálkové a pana Rause k R43 bych chtěl přispět do diskuze „trochu jiným“ pohledem.Jsem bystrcký rodák, a proto s tzv. Hitlerovou dálnicí jsem od malička srozuměn. Stávající komunikace R43, procházející naší obcí, nám komplikuje život od nepaměti a bylo by lepší, kdyby tu vůbec nebyla, ale holt je tu a je potřeba s ní nějak žít. Chápu obavy a rozpoložení bystrckých občanů, ale je třeba si uvědomit, že jsme součástí 2. největšího města republiky a to musí být obslouženo kapacitními komunikacemi.

Podívejme se do Vídně a na další velké aglomerace,které se bez podobných obchvatů prostě
neobejdou. Stačí cestovat autem ve špičce přes Brno a hned je každému jasné, že je tu něco špatně.
Brno životně potřebuje plnohodnotný západní obchvat, který tuto část města obslouží. Domnívám se, že tunelové řešení R43 přes Bystrc je pro Brno to nejlepší, nejrychlejší a nejlevnější řešení. Samotnou komunikaci lze technicky moderními technologiemi řešittak, že si naši občané existenci této silnice ani neuvědomí. Možná by nebyly špatné reference obyvatel Černých Polí a Husovic po dobudování tzv. Husovického tunelu, kteří nejprve proti němu bojovali a teď si jej nemohou vynachválit. Lepší varianta prostě není. Nejvíce aktivisty preferovaná trasa Boskovickou brázdou přes Veverskou Bítýšku,Chudčice, Podkomorské lesy a také přes přehradu, zasáhne zásadně místní ekosystém, je mnohem dražší a dopravu ve městě vůbec neodlehčuje. O případných protestech tamních obyvatel není třeba pochybovat.Ostatní varianty – Svratecký a Svitavský koridor, by mnohem více zatížily životní prostředí
dotčených městských částí a zvyšují dopravní zatížení centra města.Neméně důležitým aspektem je spojení naší obce v jeden celek a možnost vybudovat na tunelovém tělese objekty občanské vybavenosti, různá sportoviště, či parkoviště. Zároveň by z tohoto rozhodnutí profitovaly i obce nad Brnem, kterým by vyřešení obchvatu Brna odbrzdilo realizaci R43 kolem nich. A nebojme se, že si do Bystrce zavlečeme veškerou evropskou SJ tranzitní dopravu. ŘSD s protažením na sever vůbec nepočítá. Závěrem bych chtěl podotknout, že asi nikdo nechce frekventovanou silnici hned za domem, ale zároveň se lidé v dnešní době potřebují rychle a levně přemisťovat z jednoho místa do druhého. Je tedy třeba kompromis a přestat sledovat ten svůj „malý dvorek“! Nebuďme sobečtí! Svojí velkorysostí pomůžeme velkému množství spoluobčanů!

Jan Suchý, STAN